حذف تاریخ 40 ساله، وحدت نمی آورد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وزرات معارف اعلام کرده است که تاریخ 40 ساله اخیر افغانستان را از نصاب آموزشی کشور حذف می کند.

فاروق وردک، وزیر معارف دلیل این اقدام را دور ساختن تعصب و شکاف میان اقوام افغانستان عنوان کرده است!

درهمین حال برخی از اعضای کمیسیون امور فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی مجلس نمایندگان از اقدام وزارت معارف برای حذف تاریخ 4 دهه گذشته از نصاب آموزشی کشور انتقاد کرده و می گویند که چنین اقدامی راه درستی برای رسیدن به وحدت ملی نیست.

هر چند تا کنون دلیل اصلی این اقدام وزارت معارف روشن نیست اما نمایندگان مردم در پارلمان می گویند احتمال می رود که این اقدام وزارت معارف تحت فشارهای سیاسی برخی چهره های بانفوذ صورت گرفته باشد.

اما معین تدریسی وزارت معارف تأکید می کند که این وزارت به خاطر از بین بردن اختلاف های قومی در کشور دست به این کار زده است.

در همین حال شماری از دانش آموزان مکاتب و باشندگان پایتخت نیز با این کار وزارت معارف مخالف هستند.

مقام های وزارت معارف می گویند که آنها در تصمیم شان جدی هستند و به جای این گونه موارد مسائلی را در تاریخ درج می کنند که در برگیرنده افتخارات ملی باشد اما آگاهان هشدار می دهند که این کار وزارت معارف بیشتر باعث ایجاد عقده و خشونت ها در آینده خواهد شد.

افغانستان در حدود 35 تا 40 سال اخیر، درگیر جنگ های داخلی بوده است.در این سالها، جنگهای سختی میان اقوام مختلف ساکن در افغانستان جنگ جریان داشت.

هنوز آمار دقیقی از تلفات انسانی جنگ های داخلی سه دهه اخیر میان گروه های مجاهدین و همچین جنگ هایی که بین گروه های مجاهدین و طالبان، در دست نیست.

سازمانهای مدافع حقوق بشر بارها در گزارشهایی که منتشر کرده اند از وقوع جنایات ضد بشری و نسل کشی در این سالها یاد کرده اند.

افزون بر تلفات انسانی، زیانهای اقتصادی و فرهنگی زیادی نیز در این سالها به بار آمد، شهرکابل به شدت آسیب دید و در زمان طالبان، مجسمه های بزرگ بودا در بامیان و همچنین تمامی مجسمه های با ارزشی که در موزه های افغانستان بود، نابود شدند.

شماری از کسانی که فرماندهی این جنگ ها را در دست داشتند، در حال حاضر کرسی های مهمی را در دولت افغانستان در اختیار دارند.

حبیب الله رفیع، نویسنده و پژوهشگر کشور می گوید وزارت معارف به لحاظ قانونی حق ندارد بخشی از تاریخ کشور را حذف کند.

به باور وی، تاریخ زندگینامه ملت ها است. تاریخ را نمی توان تغییر داد. تاریخ نگاشته می شود و حفظ می شود. تاریخ افغانستان پر افتخار است و تاریخ مبارزه ملت در برابر تجاوز است. اما بعضی گروه هایی که در افغانستان جنگ کردند، جنگ آنها بر سر قدرت بود و ملت در آن شامل نشد.

آقای رفیع می افزاید که این مسایل همه باید ثبت تاریخ شوند، هم فداکاری ملت افغانستان و هم خیانت یک عده ای که خواستند میان اقوام افغانستان نفاق بیندازند.

به باور شماری از آگاهان وزارت معارف به جای حذف این تاریخ می‌توانست با بی طرفی کامل به تهیه و ترتیب وقایع چهل ‌سال اخیر بپردازد یا این که برای چنین اقدام مهمی نظریات مردم افغانستان را نیز در نظر می گرفت.

آیا وزارت معارف می تواند به این راحتی بخشی از تاریخ افغانستان را که شاهد واقعیت‌های تلخی بوده است حذف کند؟! مطمئناً جناب وردك باید مورد استجواب مجلس نمایندگان قرار گیرد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید