ملا عمر به قصر سفید یک نامه فرستاده است

 رادیو آزادی
قصر سفید در سال 2011 نامهء را دریافت کرده که گفته می شود از سوی ملا محمد عمر رهبر طالبان فرستاده شده است.
در این نامه در باره رهایی زندانیان طالبان درخواست شده. این موضوع در گفتگو های صلح میان اداره رییس جمهور امریکا و گروه طالبان، یکی از مسایل خیلی اساسی است.
گفته می شود که بحث ها در قصر سفید، پس از این پیام یا نامه ملاعمر، آغاز شده و اصل مباحثه اینست که آیا این نامه واقعاً از جانب رهبر طالبان فرستاده شده و یا شخص دیگری به نام او نامه را ارسال کرده است.
به نوشته خبرگزاری رویترز، این نامه برای امریکا که در تلاش پایان دادن به جنگ افغانستان است، خیلی اهمیت دارد.
یک مقام اداره اوباما که از گرفتن نامش خودداری کرده، به خبرگذاری رویترز گفته است: اینکه ما در مراحل مختلف مصالحه دخیل استیم، پیام های زیادی برای ما رسیده اند که همه می گویند: مقامات ارشد گروه طالبان هستند.
به گفته او، برای اداره امریکا تا حالا کدام نامه نرسیده که به صورت یقینی از سوی ملا محمد عمر فرستاده شده باشد.
در این نامه که گفته می شود از سوی رهبر طالبان فرستاده شده، گروه طالبان بی حوصله نشان داده شده اند زیرا قصر سفید تا حالا پنج تن از افراد آنها را از زندان گوانتانامو رها نکرده است.
رویترز می نویسد: مقامات امریکایی روی این موضوع غور می کنند تا بر اساس نیت نیک، زندانیان طالبان را به قطر منتقل سازند و صلاحیت آنها را به حکومت افغانستان بسپارد.
با این اقدام، به نظر میرسد که راه گفتگو های آینده میان حکومت افغانستان و طالبان هموار خواهد شد.
ماه گذشته طالبان اعلان کردند که با گشایش یک دفتر سیاسی در قطر توافق دارند.
اما اینکه طالبان واقعاً می خواهند تا در گفتگو های صلح شرکت کنند و یا این که تنها خواهان رهایی زندانیان خود هستند، تا هنوز مشخص نیست.
خبرگزاری رویترز همچنان می نویسد: این روشن نیست که نامه پارسال ملا محمد عمر، بالای تلاش های صلح که از سوی مارک گراسمن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان به پیش برده می شود، چی تاثیری خواهد داشت.
مقامات اداره بارک اوباما می گویند: آنها تردید دارند که این نامه توسط ملا محمد عمر نوشته شده باشد زیرا در آن امضا دیده نمی شود.
به گفته آنها، با این همه، مسایلی در نامه تذکر یافته که در گذشته ها، نماینده های طالبان و یا مذاکره کننده های این گروه، به امریکا گفته بودند.
مقامات ایالات متحده می گویند: روی انتقال زندانیان طالبان توافق نکرده اند و در همین حال قصر سفید با مخالفت اعضای کانگرس امریکا روبرو است.
اعضای کانگرس می گویند: طالبان در گفتگو ها قابل اعتماد نیستند و به باور آنها، پس از رهایی رهبران طالبان از زندان، این گروه دوباره مشغول جنگ خواهد شد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید