"دانش"گاه" بلخ لکه ی ننگینی بر عظمت این شهر!

-مختار وفایی-
سال ها در  همه جا وقتی نام  بلخ  و " بلخی" بر زبان رانده می شد، در ذهن شنونده حتمن افتخارات و عظمت این شهر مثلاً شخصیت های همچون: مولانا جلال الدین محمد بلخی، ابوعلی سینای بلخی،رابعه بلخی و.... به تصویر کشیده می شد و وقتی رشته ی سخن در مورد این شهر با کسی باز می کردی، از پیشرفت ادبیات،خانقاه مولانا، و افتخارات  دیگری این شهر می پرسیدند!
اما در ده سال اخیر، بلخ شاهد دگرگونی های غیر قابل پیش بینی ،در عرصه های فرهنگی،علمی و ادبی از یک آدرس اکادمیک و مهم این شهر بوده است.
"دانش"گاه" بلخ که یگانه نشانی از هویت علمی و فرهنگی این شهر می باشد، درین چند سال اخیر میزبان چندین"رسوایی های بزرگ" بوده است که به سطح جهانی لکه ی ننگینش بر پیشانی بلخیان حک گردیده است!
ضمن اینکه نابسامانی های فراوانی در داخل این "دانش" "گاه" هنوز درجریان است، درین نوشته درنگی دارم بر انعکاسات بیرونی و رسانه یی ابتکارات اهالی این"دانش" "گاه" در چند سال اخیر:
- پنج سال قبل از امروز "بابه جان عزیزی"یکتن از استادان هفتاد ساله ی دانشکده ی طب این"دانش" "گاه" با پناه بردن به شهوات شیطانی اش در روزهای امتحان از یکتن از دانشجویان طبقه ی اناث درخواست معامله ی "بداخلاقی" در بدل "نمره عالی"نموده بود که در نتیجه، دام شهوات شیطانی اش نام این "دانش" "گاه" را با پسوند "بلخ" به جهانیان معرفی کرد و چهره ی واقعی فساد و بد اخلاقی درین "دانش"گاه"را به نمایش گذاشت.
-         این قصه ی عاشقانه و دلباختن "بابه جان عزیزی" بر یکتن از دانشجویانش هنوز روی زبان هاست و اسنادی غیر محسوسی در رابطه در اختیار تک تک مردم جهان می باشد.
-         فتنه ی دیگری که باعث جان باختن یکتن وزخمی شدن چند تن  از دانشجویان و شعله ور ساختن جنگ "زبان" در سطح کشور گردید نیز از "دانش" گاه" بلخ آغاز گردید. در قانون اساسی افغانستان آمده است که: زبان های رسمی مردم افغانستان، دری و پشتو می باشد. این را هرکسی که خود را تابع این کشور می داند باید بپذیرد، وقتی که بر سر دروازه ورودی "دانش" "گاه" بلخ نوشته بود "پوهنتون" و عده ی دیگری ادعا داشتند که باید"دانشگاه" نیز بر سر این دروازه نوشته شود، چه نیازی به درگیری ها و کشمکش های تباه کننده و جاهلانه بود. اگر واقعاً کسانی که به عنوان "دانشجو" در فضای این "دانش" "گاه" قدم می زدند، درکی از قانون اساسی و همدیگر پذیری می داشتند، این لکه امروز  به دامان پاک بلخ حک نمی شد.
-         موردی دیگری ازینگونه حرکت ها ، ممانعت تعدادی از "دانشجویان" این "دانش" "گاه" از نمایش فلم های پاییزی حقوق بشر در تالار این "دانش" "گاه"  بود که اینبار جهانیان را به شک انداختند که آیا واقعاً در بلخ جای بنام"دانش" "گاه" وجود دارد،یا کدام دارلمجانین را به این نام یاد می کنند؟بر اساس ادعای این دانشجویان، این فلم منحرف کننده بوده و ضد منافع اسلامی و افغانی بوده است، اگر واقعاً همینگونه بوده است، بدون اینکه این "دانشجویان" دست به خشونت بزنند، راه های زیادی برای حل این مسئله وجود داشت. یکی از راه ها، این بود که باید در پایان این نمایشگاه، فلم ها و کارگردانان این فلم ها مورد نقد در حضور رسانه ها قرار می گرفت. این دانشجویان ثابت نمودند که تاهنوز فرهنگ فلم دیدن را بلد نیستند.
-         در آخرین مواردی که شاهد بودیم، این "دانش" گاه" آغازگر یک جنگ و حرکت تباه کننده ی بود که این حرکت در حقیقت به یکی از دسیسه ها و تاکتیک های می ماند که دشمنان اسلام و افغانستان برای از بین بردن و از هم پاشیدن مردم افغانستان از آن تاهنوز استفاده نموده و یکی از خطرناکترین جنگ های است که دشمنان توسط آن" آب را گل آلود نموده و ماهی می گیرند"، این جنگ ، جنگ مذهبی و فرهنگی است، که "دانش" گاه" بلخ ابتکار آغاز این جنگ را در یکی از روزهای مذهبی، همزمان با دشمنان قسم خورده ی ملت افغانستان که درین روز بیش از دوصد کشته و زخمی از مردم ما گرفت، اغاز نمود.
عاشورای امسال برای مردم افغانستان در درونش عاشورای دیگری ایجاد کرد.
در حاشیه ی این همه فاجعه در  روز عاشورا ، "دانش" "گاه" بلخ نیز سهم خویش را ادا نمود و مهر تایید بر "ابتکارات" قبلی اش زده و از دفتر ننگین خاطراتش یک صفحه ی دیگری را نیز به هوا داد.
به نظرمی رسد که دست هایی درتلاش اند درمرحله جدید دامن زدن به ناامنی درجامعه افغانستان، تجربه های مشئومی را که در بعضی از کشورهای دیگر دارند درافغانستان به کارگیرند. و خوبترین وسیله ی این دشمنان قسم خورده ،انسان های جاهل،نا آگاه و تعصب می باشند. بدبختانه حرکتی که اهالی "دانش" "گاه " بلخ در روز عاشورا  از خودشان به نمایش گذاشتند،نشان می دهد که آنها لیاقت نام" دانشگاهی" را ندارند و باید در لیست کسانی حساب شود که قبلاً یاد آور شدیم.
دانشگاهیان، که تصور مردم از آنها یک قشر روشن و آینده ساز می باشد، متاسفانه امروز در افغانستان، بخصوص در بلخ ،همین قشر بیشتر درمواردی زیادی مورد استفاده سوء از طرف تعدادی از دست های شوم قرار می گیرند،که وضعیت فعلی می تواند بسیاری از حرکت های سرنگون کننده را در قبال داشته باشد،چون مردم بنابر عقیده ی که به محل های علمی،دینی و فرهنگی دارد، به زودی فریب اشخاص استفاده جو را می خورند.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مولوی حیات الدین،شیخ افراطی ی که اسلام را وارونه جلوه می دهدد

با رهبر داعش در شمال افغانستان آشنا شوید